Reklama, která informuje, ano, reklama, která ovlivňuje, ne
Napsal Zdeněk Macura
Reklama, která informuje, ano, reklama, která ovlivňuje, ne
Reklama, která má za cíl objektivně informovat zákazníky o nabídce, je užitečná a žádoucí.
Může být podána i nápaditou, humornou formou.
Reklama, která však používá různých, zejména psychologických triků,
jejichž cílem není objektivně informovat, ale pouze určitým trikem
vyvolat zájem a manipulativně ovlivnit zákazníka, již žádoucí není.
A to z následujících důvodů:
Otupuje schopnost člověka zdravým rozumem samostatně a nezávisle přemýšlet, a také rozhodovat.
Obtěžuje, rozčiluje a zraňuje člověka, pokud je trik rozpoznán.
Nepřímo ukazuje, že nekorektní jednání je normální, a tak ve svém důsledku vnáší nekorektnost také do vztahů mezi lidmi.
Reklama, která manipulujícím způsobem ovlivňuje, není dobrým příkladem modelu chování pro lidi.
Lidé někdy nejsou schopni ve vztazích dávat druhým svobodnou volbu bez manipulativního ovlivňování nebo nejsou schopni podávat
informace druhým objektivně ze strachu, že nedosáhnou svého přání/touhy (podobně jako některé reklamy).
Tyto způsoby chování poté znemožňují vznik skutečného přátelství a lásky mezi lidmi.
Zvyšuje nadbytečnou spotřebu.
Je to zbytečná práce plýtvající lidskými a časovými zdroji.
Příklady triků a ovlivňování:
Používání superlativ ( Nejlepší, nejznámější, světový, perfektní ...).
Reklamní slogan "ANO" při vstupu ČR do EU. ( Příklad neschopnosti dát svobodnou volbu bez manipulativního ovlivňování).
Nepřiměřené zdůrazňování výhod a zamlčování či zkrývání nevýhod.
Masivní prezentace loga firmy bez užitečné informace ( tzv. vypálení loga na sítnici oka).
Podávání svědectví o pozitivní zkušenosti s určitým výrobkem či službou lidmi, kteří ve skutečnosti takovou zkušenost nemají.
Prezentace slev, které v podstatě nikdy nevznikly, ale jsou uměle vytvořeny.
Používání osob, které jsou ve společnosti známé zejména z televizního vysílaní.
( např. herci, zpěváci, sportovci, vědci, atd.).
Používání
slova "zdarma", kdy ve skutečnosti zákazník nic zdarma nedostává, ale
jedná se jenom o určitý bonus k tomu, co si zákazník kupuje.
Používání uměle vytvořených článků, které působí jakoby
nezávisle, ale ve skutečnosti mají za cíl podporovat jen určitou firmu,
či výrobek.